woensdag 4 april 2012

25 maart 2012, Vader / zoon-dag voor Casper en Jesper

Enige weken geleden ontving ik het verzoek om een dag met Casper en Jesper het water op te gaan. Vader en zoon samen in de boot om te vissen. Beiden zijn bekend met de omgeving waarvoor wordt gekozen. Als je uitsluitend vanaf de kant hebt gevist is dit wel een extra belevenis. We gaan voor een zondag om Jesper de gelegenheid te geven zaterdag te voetballen. Het weer ziet er veel belovend uit, De laatste zaken worden kort van te voren afgestemd en we zijn er helemaal klaar voor.

Die ochtend ben ik al vroeg op de afgesproken plek en breng de boot alvast in gereedheid. Als Casper en Jesper arriveren, heb ik vrijwel alle zaken  gereed. Samen rijden we naar de trailerhelling en verrichten daar de laatste handelingen, zodat de Princecraft te water kan. Soepel glijdt ze van de trailer en ligt klaar voor een hele dag vissen. Nadat de auto is gestald, vertrekken we naar de stekken waar ik mijn hoop op heb gevestigd. Omdat we hiervoor een behoorlijk stuk moeten varen, geef ik de boot de sporen en deze vliegt in no time naar zijn bestemming..

Het weer is schitterend, misschien wel te..... De barometer staat erg hoog en dit baart me zorgen. Niet ten onrechte blijkt uiteindelijk. Dit neemt niet weg dat we welgemoed aan de slag gaan. Kleine pluggen worden aan de lijnen gemonteerd en we gaan slepen. Een week eerder had ik hier met Luus nog succes. We varen vele kilometers af en variëren qua diepte, om zodoende te achterhalen waar de vis zich bevindt. Helaas werken onze geschubde vrienden niet mee. Uiteindelijk vaar ik een rustig stuk water op en gaan we over op verticaal vissen. Dit moet eerst worden aangeleerd en daar leent deze omgeving zich prima voor. Al snel hebben mijn gasten het kunstje door en kunnen we gericht stukken water op deze manier uitvissen. Maar net als bij de pluggen, de vissen willen er niets van weten.

Dus toch weer de pluggen erop en slepen. Ik besluit Jesper tot stuurman te bombarderen. Hij neemt de stuurknuppel over en vaart  keurig op diepte om de pluggen bij de vis te brengen. Het maakt voor de vissen echter geen verschil dat er nu iemand anders de motor bedient. Dan neem ik het weer over en dansen de pluggen vrolijk voort. De grote Hornet loopt aan de buitenkant en wordt aangestuurd door Casper, wanneer ze met geweld wordt gegrepen.
Een tegenstander van formaat levert verwoed verzet aan de andere kant van de lijn.

Casper geeft de hengel aan Jesper, die mag drillen. Gelukkig gaat het allemaal goed en kan ik de vis scheppen. Een kapitale baars van 45 cm is hun deel. De nodige plaatjes worden geschoten van de grootste baars tot nu toe gevangen. Gelukkig dus toch een vis en eentje met een strik, om het maar zo te zeggen. Dit geeft de burger moed en dus varen we nog een keer extra heen en weer.
Helaas blijft het bij deze ene baars, terwijl je dan hoopt dat er meer actief zijn.

Ten slotte komen we weer op een paar mooie verticaal stekken. We gaan er met z'n drieën tegen aan en Jesper wil ook we graag werpend leren vissen. Al snel gooit hij de shad moeiteloos een heel eind weg. Dan is het een kwestie van af laten zinken, optikken en een stukje binnendraaien. Terwijl Jesper zich hierin bekwaamt, probeer ik nog een snoekbaars los te krijgen. Samen met Casper tikken we de bodem intensief af en warempel, op de valreep grijpt een kleine snoekbaars de Dolphinshad.

Hoewel we opnieuw hoop hebben op meer vis, blijft het hierbij. Dan is het zo langzamerhand wel mooi geweest. Voldaan, vooral vanwege het mooie weer, keren we terug naar de trailerhelling. Samen zorgen we ervoor dat de boot het water uit komt. Vader en zoon halen hun spullen uit de boot en kunnen naar huis. Ik geef aan dat het inpakken van de boot wel alleen te doen. In alle rust weet ik dan zeker dat alles weer op zijn plek zit. Maar eerst gaan Casper en Jesper nog een keer samen op de foto als herinnering aan deze geslaagde dag.