vrijdag 29 juni 2012

2 avonden met de bellyboat

In de achterliggende weken ben ik twee keer met de belly op stap geweest. Eigenlijk had ik wel vaker gewild, maar andere vistrips stonden dit in de weg. Geweldig toch, als je zoveel kunt vissen!

De plek die ik had uitgezocht voor de eerste trip was veelbelovend. Ook met de andere boot waren we hier dikwijls geweest en met doorgaans een goed resultaat. Het was eerst even weer wennen, omdat het toch een maand of acht geleden was dat ik de belly voor het laatst had gebruikt. Voor mij dus echt een zomerse aangelegenheid. Met de ademende waadbroek voel ik me veel prettiger dan in het strakke neopreen pak.

Eerst wierp ik de oevers uit met kleine pluggen en shads. Al snel leek het even op vastzitten, dicht onder de oever. Maar ik werd snel uit de droom gerukt, toen aan het andere eind van de lijn wel heel duidelijk blijk werd gegeven van groot ongenoegen. Helaas was het ook weer snel voorbij en bleef mijn eerste aanbeet zonder resultaat. Daarna ging ik rustig verder met verticalen en ving daarbij al snel een mooie zestiger snoekbaars. Omdat ik wel van variatie houd, wierp ik ook regelmatig kleine plugjes om ze dan zodanig terug te vissen dat ze strak langs het talud naar beneden lopen. Daarbij kwam er een kleinere snoekbaars binnen en op het laatst ook nog een mooie baars. Een andere aanbeet kon ik niet verzilveren, maar de avond was helemaal geslaagd. Dit mede dank zij het voetballen voor de televisie. Zo'n avond is het echt genieten, omdat je vrijwel al het water voor jezelf hebt. Helaas ging het bij het landen niet helemaal goed, waardoor ik in het water kwam te vallen. Op zich viel dit wel mee, maar achteraf bleek mijn been toch wel pijnlijk.
Ach na een paar haken in de hand, kan dit er ook nog wel bij.

Een week later ging ik naar een vertrouwde stek. Helaas kon ik niet te water waar ik eigenlijk wilde, want daar stonden vrachtwagens inde weg. Dus moest er langer worden gepeddeld om bij de stek te komen. Er was al veel tijd verstreken en een shad was verloren gegaan, toen ik langs een kademuur peddelde.

Daar kreeg ik op een meter of 5 diepte, recht onder me, een geweldige aanbeet. De vis bleef diep en draaide de belly enigszins. Geleidelijk  kwam de vis omhoog en kwam ik oog in oog te zitten met een kapitale baars. Omdat het landen van dergelijke vissen zonder net niet makkelijk is, greep ik hem bij de bek. Toen de shad was verwijderd en de vis gemeten (43 cm!), heb ik nog foto's gemaakt, althans voor zover dit mogelijk is in een bellyboat.

Daarna heb ik de zoektocht voortgezet en wist onder de bosjes nog een mooie snoekbaars weg te peuteren. Daar bleef het helaas bij, maar wel was ik blij deze avond op deze manier te benutten.

Ik hoop snel weer eens in de gelegenheid te zijn.