donderdag 27 juni 2013

21 en 22 juni Heel veel wind en water!

Een niet alledaagse aanblik op het water. Zo blijft het altijd leuk om er op uit te trekken. De verhalen rijgen zich aaneen.

Vrijdag 21 juni was ik naar de omgeving Kampen / Zwolle gereden om daar met Anne te vissen. We zouden laat starten omdat het voordien voortdurend zou regenen, maar na tienen zou het beter worden! Aangekomen bij de helling, bleek Anne al gearriveerd met de boot.

Het water stroomde hard en was bruin van kleur. Dit beloofde niet veel goeds, maar we konden vanaf de modderstroom andere stukken water bereiken, die ongetwijfeld wel helder zouden zijn. We richten ons in eerste instantie op de snoekbaarzen, bij de bodem. Te meer daar er ondanks de voorspelling buien aankwamen en wij beschutting onder een brug konden vinden. Het leverde niets op, behalve dat we (nog) droog waren.

Toen die bui voorbij was, voeren we verder. We wierpen in de heldere oevers de planten uit en visten nog een paar interessante taluds af. Daarna gingen we door en kwamen bij een helder stuk water en vervolgden daar vol vertrouwen onze tocht. We sleepten diep en ondiep, terwijl de regen flink op gang kwam. Toen we kilometers ver onderweg waren en nog geen tikje hadden gehad, besloten we terug te gaan.  Toen zag ik mijn eerste en enige aanbeet van die dag. De hengel vertaalde een tik op het kunstaas en begon direct daarna te stuiteren. Maar toen ik de hengel, die in de steun stond, in handen had, was de vis verdwenen.
Weer terug bij de bruine stroom van de stromende rivier zagen we dat de stroom zienderogen toe nam en zagen wij onze kansen slinken.

Hoewel nog het e.e.a. hebben geprobeerd, vulde zich de boot met steeds meer water, Wij vissertjes voelden ons steeds minder aangenaam en het vertrouwen in resultaat, slonk snel. Vandaar dat we bij de trailerhelling de boot eruit trokken. Na ingepakt te hebben, keerden we met een flinke kater huiswaarts. We hadden het best gezellig gehad, maar niet zo ontspannen kunnen vissen als we wel gewild hadden. Geen foto's en geen vissen, zo eindigde deze kletsnatte dag.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaterdag ga ik er met Luus op uit.
We starten met de koffie en als we zover zijn, wordt de Tomasco achter de auto gehangen en gaan we naar groot rivierwater. Daar is onze keus opgevallen. Ondanks het onstuimige weer willen we het stromende water op. Daar aangekomen, duurt het maar even of de Tomasco zet koers naar de eerste stek. En Luus heeft er duidelijk zin in. De eerste vissen zijn al snel de pineut. Bij mij gaat het niet zo hard vandaag. Het kan verkeren immers.

Andere boten zijn behoorlijk in de weer, wat zoveel wil zeggen dat ze zoekende zijn. Wij volharden in eerste in een stek waar we veel vertrouwen in hebben. Ook mijn eerste vissen komen boven en zo zitten we heerlijk te genieten van onze visdag.

We willen echter ook eens iets anders proberen en varen naar een voor ons onbekend stuk van de rivier. We hebben hier wel eens gekeken, maar nooit echt gevist. We kijken goed om ons heen en wegen onze kansen. Bij een splitsing proberen we eerst een luwe kant, maar komen hier snel op terug. Dit is het gewoon niet. We willen meer stroming. Vlak bij de hoofdstroom laten we onze shads weer zakken en dan krijg ik de dreun waarnaar ik heb verlangd. Een stevige snoekbaars blijkt de oorzaak en komt in de regen onze feestvreugde even verhogen. In het verlengde van deze stek ligt een damwand en daar willen we langs gaan driften. Omdat een andere boot de drift verder stroomopwaarts net heeft ingezet, nemen wij slechts een klein stuk mee.

Dan krijg ik die heerlijke dreun van een zware vis, die ons in het hard stromende water lang ongewis laat.
Na een stevige dril komt de vis eindelijk in de oppervlakte. We zijn allebei opgetogen en halen de vis snel binnen. Na een aantal plaatjes, die ik nog van Luus hoop te krijgen, kan ze terug. We herhalen dit kunstje nog een keer met een iets kleinere vis als resultaat.

Dan vervolgen we onze weg, maar verder stroomafwaarts gebeurt er niets meer. Aan de overkant lokt Luus nog een aanbeet uit, vlak bij een brug, maar daar blijft het bij. Dan kiezen we de luwte van een haven en nuttigen hier soep en een bammetje. Wanneer we weer zijn opgewarmd en de magen gevuld, gaan we verder op onderzoek uit.

We vinden een stek waar we beiden een paar mooie vissen vangen, vooral baarzen. Maar het valt niet mee om in die harde wind en stroming ontspannen te vissen, m.a.w. het gaat gewoon niet. Dus besluiten we terug te gaan naar ons oorspronkelijke water. Maar terug komen doen we zeker, onder betere condities.

We gaan opnieuw onder bescherming van de oever aan de slag. Een paar kleine vissen zijn ons deel. Dan zetten we door naar de eerste stek en verder richting trailerhelling. Luus blijkt uitermate goed op dreef, terwijl bij mij de beten weg vallen. Luus zorgt ervoor dat de teller lekker doorloopt. Mijn dag zit er blijkbaar op en dus heb ik alle tijd om te scheppen en te fotograferen.

Doodmoe van de harde wind stroming en de regen verlaten we voldaan het water. Met 26 vissen weer een geslaagde dag. Ik prijs me gelukkig met een paar indrukwekkende exemplaren en met een jubelende Luus.