vrijdag 8 juni 2018

5, 6 en 8 juni 2018 Drie dagen met heel veel variatie...................

Zo'n monster viel hem niet eerder ten deel.
Ruim van te voren kreeg ik vanuit Zwitserland een verzoek om meerdere dagen te gidsen. Het viel allemaal in te passen en we wisselden gegevens uit om elkaar alvast wat beter te leren kennen. Silvan had veel vragen, alvorens aan deze trip te beginnen. Het was voor hem dan ook een heel experiment en voor mij dus ook.

Het aanvragen van een Vispas is al zoiets. Ik kan het natuurlijk uit handen nemen en verrekenen, maar hecht er ook waarde aan dat gasten kennis nemen van hoe e.e.a. in Nederland geregeld is en wat Sportvisserij Nederland aan mogelijkheden biedt. Uiteindelijk is dit via "Fishing in Holland "gelukt.

De eerste snoekbaars is daar!
Ook het doen van een aanbetaling, internationaal betalingsverkeer dus, was een puntje. Een horde die ook genomen is. En weer was Silvan een stuk wijzer geworden. Echt helpen levert dan veel meer op dan dingen uit handen nemen. Een eerste les overigens in de coachingsopleiding. "Het kind dat papa vraagt te helpen, waarop papa  het hele bouwpakket in elkaar zet! Zo klaar! Wat heeft het kind nu geleerd?"

Nummer twee is al groter.
Mooi dat je dergelijke lessen je hele leven lang kunt toepassen en dus ook bij het vissen. Daar gingen we deze dagen mee aan de slag. Silvan had zich op een kleine camping in de buurt genesteld. De avond van te voren kwam hij kennis maken en spraken we af dat hij zich 's morgens bij mij meldde en dan reden we samen naar de bestemming van die dag.

Ook nog een snoek tussendoor.

We gingen aan de slag op een rivier zonder kribben en een redelijk eenvoudig water om te bevissen. De start met een nieuwe gast zonder specifieke wensen, is doorgaans slepen met kunstaas. Dan kan ik ondertussen vertellen over het water en de mogelijkheden. Het moment is natuurlijk bepalend, omdat weer, wind en stroming van invloed zijn. Nu was het weer heerlijk en de stroming matig, waardoor het water meer zichtdiepte kreeg.

Wat een schitterende vis.
We beseften al snel dat slepen vandaag onvoldoende indruk op de vissen maakte en ging over op verticalen. Dit pikte Silvan snel op en toen kwam er leven in de brouwerij. Er kwamen een paar mooie snoekbaarzen boven en daarmee was deze trip gelijk een succes, zeker als je eerder geen vissen van dit formaat hebt gevangen.

Constante aanschouwing vanuit de lucht.
Ook een snoek kwam nog tussendoor en het werd echt een feestje. Schitterende aanbeten langs het talud. Mooi hoor als een plan slaagt. Dit hadden we ook wel nodig, want de volgende dagen moesten we er behoorlijk op teren.

Zo vergeet je de maten niet en is visserslatijn niet aan de orde.
Opnieuw een hoofdprijs
Het ging eigenlijk de hele dag, met tussenpozen weliswaar, door. Als klap op de vuurpijl meldde zich een snoekbaars van 77 cm. Een indrukwekkende vis, zeker als je ze nooit eerder van dit formaat hebt gezien. Behalve op plaatjes dan, maar dat is toch heel anders.

Zo visten we prachtige vissen bij elkaar, waaronder een kneiter van een baars, die Silvan aan zijn personal records kan toevoegen. Een geweldige dag, waarbij je hoop hebt op een goed vervolg.......
Echter, je raadt het al, dit kwam niet uit.

Een schiiterende dag, zoals we er graag nog een paar wilden.
Ondanks dat we soortgelijke omstandigheden aantroffen als gisteren, bleven de aanbeten beperkt. We hebben er hard voor moeten werken om drie vissen in de boot te krijgen. Maar tel je zegeningen. Behalve een baars, kwamen er een paar windes binnen. Opnieuw een vis die Silvan niet eerder mocht vangen.

Alweer een hoofdprijs in de gevangen soorten.

Het weer bleef deze dag eveneens zomers en aangezien de volgende dag een zelfde beeld gaf, besloten we een dag over te slaan. Dan zou het aanzienlijk koeler zijn en misschien wat regen.
Dot wat wordt een hele ochtend plenzen. En hoewel we nog geruime tijd in de auto hebben zitten wachten, werd het toch oneindige douche.

Laat zien wat je daar hebt!!
We vingen nog een paar baarzen en een winde, maar lieten het fotograferen achterwege. We wilden de camera niet blootstellen aan die overvloedige stroom water die zich over ons ontfermde. Rond de middag werd het eindelijk droog. Helaas vielen de aanbeten toen compleet weg.

Even pauzeren en schuilen voor de regen.
Daarmee kwam er een mager einde aan drie visdagen die zo hoopvol begonnen. Gelukkig had Silvan heel wat mooie vissen in handen gehad en mooie herinneringen opgedaan. Voor hem kwam zijn verblijf in Nederland hiermee ten einde. Het was een goede les, die hij zichzelf had opgelegd wat betreft het alleen met vakantie zijn. Een volgende keer neemt hij waarschijnlijk gezelschap mee.