woensdag 13 juni 2018

13 juni 2018 Een verkeerde keuze gemaakt ??

Een hele mooie dikke snoekbaars.
Soms veranderen er plannen en wordt er in de agenda plaats gemaakt voor nieuwe afspraken. En zo kon ik het verzoek van Sjoerd om een dag te komen, inwilligen. Het was onze eerste ontmoeting. We troffen elkaar op een parkeerplaats, waar hij bij mij in de auto stapte. Vandaar nog een stukje rijden en de Tomasco kon te water.

Het was voor het eerst dat Sjoerd dit ging doen, althans het vissen op roofvis, slepend, verticalend en werpend. Het was een hele ervaring, zo bleek aan het einde van de dag. Maar eerst moesten we nog gaan beginnen.

Terwijl ik met Sjoerd aan het experimenteren was met verticaal vissen, werd ik vanaf de kant geroepen. Omdat ik niet kon zien wie het was, voer ik even naar hem toe. Het bleek Henk te zijn, waarmee ik afgelopen herfst mooie roofbleien en een zeeforel ving.  Hij moest even wachten op Wilfred die nog even wat formaliteiten moest verrichten.

Nadat we elkaar veel succes hadden gewenst, ging ik het stromende water opzoeken en probeerden we vis aan de schubben te komen. Dit wilde nog niet lukken, blijkbaar nog iets te vroeg. En als het op het stromende water niet lukt probeer je iets anders.

We sleepten op groot water en omdat de boventemperatuur weer abnormaal hoog was, zochten we de vissen dieper. Met dieplopende pluggen zochten we contact. In eerste instantie wilde Sjoerd de hengel in de hand houden. Dan kon hij goed aanslaan bij een aanbeet! Ik liet hem weten dat de snelheid van de boot in combinatie met het geweld van een aanbeet wel voldoende was een vis te haken. Dit was moeilijk te begrijpen, maar uiteindelijk ging de hengel in een steun, omdat de druk van de plug toch wel hoog was.

Het duurde echter heel lang voordat we succes hadden. Daarvoor hadden we kilometers gesleept en op bepaalde plekken werpend gevist, zowel met spinnerbaits, pluggen en shads. Helaas leek het erop dat het een kansloze dag zou worden.

Deze vis trok de hengel helemaal krom.
Op de terugweg sleepten we opnieuw en nu gebeurde datgene waar Sjoerd zich geen voorstelling van had kunnen maken. Met een klap werd de hengel krom getrokken in de steun. Het koste hem veel moeite de hengel eruit te krijgen, zo groot was de weerstand. Maar uiteindelijk lukte het toch.

De dril kon beginnen en kostte geruime tijd. Op enig moment kwam er een formidabel snoekbaars in beeld en nam het enthousiasme van Sjoerd zienderogen toe. Niet lang hierna kon ik de vis scheppen en landen. Zo wat een mooie vis zeg, zeker in de ogen van Sjoerd, die zo'n vis niet eerder had gezien.

Na het meten, konden we gaan fotograferen, om de herinnering te vereeuwigen. Dit was een mooie opsteker na urenlang tobben. We hoopten dat de vis nu een beetje los zou komen, maar geruime tijd later bleek het een eenmalige uitschieter.

Toen we terug kwamen op de rivier zagen we onze collega's. En jawel hoor, zij hadden prima gevangen, in de middag op het stromende water. Daar sta je dan als gids! Wat nu te doen. De dag iets langer maken en nog even doorzetten dus.

Op het stromende water boden we verticaal shads aan met redelijk zware loodkoppen. En toen kwam die ene keiharde aanbeet waarop Sjoerd niet had gerekend. Hij sloef aan, alsof zijn leven er vanaf hing. Het was gewoon een primaire reactie om de vis goed te haken. Dat had deze echter zelf al gedaan.

Na een harde dril, op het stromende water, kwam de vis gelukkig aan boord. Je zou deze ook nog eens verloren hebben. Maar nee hoor, het was een gave vis die deze dag en ander tintje gaf.

Op een andere stek haakte ik nog een snoek, waarvan ik de dril natuurlijk aan Sjoerd liet. Ook nu weer maakte het stromende water de dril de moeite waard. En ten slotte mocht Sjoerd de vis aan de camera tonen.

Zo was er toch nog een mooi slot aan deze visdag gebreid. tevreden konden we naar huis. Sjoerd liet me later nog weten een hele geslaagde dag te hebben gehad. Gelukkig maar, want ik kreeg een knoop in de buik toen ik hoorde van het succes van Wilfred en Henk. Maar eind goed, al goed.

De boot die een andere koers voer en wel goed ving.