woensdag 24 april 2019

25 april 2019 De grote verbouwing

Wanneer het seizoen 2018/2019 ten einde is gekomen, wachten er weer de nodige onderhouds-werkzaamheden. Bovendien probeer ik ieder jaar een grote slag te slaan ten aanzien van duurzame vervanging.

De combinatie, kort na de aanschaf (2013), in volle glorie
Van 30 naar 50 pk
Het begon in 2013 met de aanschaf van de Tomasco. Deze kocht ik van Henk Simonsz en ben er ontzettend blij mee.

In 2016 moest de Honda 30 pk plaats maken voor een grotere broer met 50 pk.






Een heel apparaat die Ulterra, het past precies.
De elektromotor van Minn Kota is al vaker vervangen, maar het afgelopen jaar (2018) deed de Ulterra haar intrede. Een geweldige stap, nu alles op afstand kan worden bediend en meer doelmatige functies beschikbaar zijn gekomen.


















De Tomasco op de neiuwe trailer.
De ongeremde trailer werd in 2017 vervangen door een geremde trailer met een elektrische lier en buckets om de boot snel vast te kunnen zetten.

Omdat de verlichting niet hoeft te worden verwijderd bij het traileren, wordt er veel tijdwinst geboekt. Iets dat erg prettig is als je vaak op het water zit.








Nu zijn de dieptemeters aan de beurt. Ik had er twee, waarvan één niet of nauwelijks werd gebruikt. Zelf neem ik nu een Lowrance Elite in gebruik en de HDS5 komt beschikbaar voor de gasten, evenals een een HDS5x die gekoppeld is aan de Minn Kota, die ook beschikt over een transducer. Dan is tenminste ook zichtbaar wat zich bij het verticaal vissen direct onder de motor afspeelt.

Extra dieptemeters en een nieuw beklede bootstoel + nieuwe mounts voor de hengelsteunen (met drukknop).


Omdat de vloer een zwakke plek vertoonde heb ik deze geheel vervangen. Een hele klus, die naar tevredenheid is verlopen. En nu maar hopen dat deze weer jaren mee kan. Omdat de stoel voorin slechter werd, heb ik deze opnieuw laten bekleden. Dan heb je niet dezelfde kleuren meer, maar wel een keurige zetel voor de gasten.

Nieuwe vloer in plaats van de oude (op de achtergrond)
Daarvoor was echter wel wat nodig, want de stoel wilde niet uit de base. Door alle bouten en moeren te verwijderen, kon het geheel worden gelicht. Nu lukte het wel de stoelpoot uit de vloerplaat te verwijderen en bleek de poot iets te kort, waardoor de inkeping ten behoeve van de gasveer klem kwam te zitten in de base. Zodoende kon ik de stoel er ook nooit uitpakken. Nu hebben we dat verholpen en heb ik de stoel opnieuw laten bekleden.





Ook zijn alle blokken voor de hengelsteunen vervangen door nieuwe met een druksysteem, wel zo handig. Het zakken en 180 graden draaien behoort nu tot het verleden. Voor de gasten een groot gemak.

Als de buitenkant nu ook nog schoon is gemaakt, staat de boot weer geheel klaar voor het nieuwe seizoen. Dit geeft wel een heerlijk gevoel. Een boot die netjes, comfortabel en klantvriendelijk is.
Op naar het nieuwe seizoen (2019/2020)  dus maar.