zaterdag 19 december 2020

19 december 2020 It's a beautiful day!

Een prachtige dag wordt geboren.

Vandaag dus wel: "beautiful". Twee dagen geleden, een heerlijke visdag met Jöran, was deze aanzienlijk minder geslaagd. En dan doel ik op de vangsten. Slechts één snoekbaars wisten we te vangen. We zaten op een water waar we minder bekend zijn en dus moesten we zoeken naar plekken waar er reële mogelijkheden lagen. En die vonden we echt wel, want de dieptemeters toonden op een aantal plekken heel veel vis.

Gelukkig toch één vis.

Toen we de boot net te water hadden gelaten, kwamen er nog een paar bekenden aan, die met de viskano op stap gingen. Door de harde wind werd het niet makkelijk en met die wind hadden wij dus ook van doen. Zij hadden iets meer succes dan wij, maar niet zodanig dat wij het gevoel kregen het totaal verkeerd te hebben aangepakt.

Met de kano vechten tegen de wind.

De volgende dag beproefde Jöran, samen met Ann-Christin zijn geluk elders en nu functioneerde het aanzienlijk beter. Er kwamen behoorlijk wat vissen in de boot. En met die informatie begeef ik me vandaag met JP op hetzelfde water. We spreken af op een tijd dat het licht is en dit is pal voor de kortste dag van het jaar dus niet al te vroeg en bovendien is het dan dus ook weer vroeg donker.

Het is dus zaak om de beschikbare tijd goed te benutten. Wij zijn niet de enigen die hun slag willen slaan, want er staan zeker nog vijf auto's met trailers. Wij gaan in een richting waar slechts weinige boten naar toe gaan en zo kan het dat we het gevoel hebben het water helemaal voor onszelf te hebben.

Op de eerste stek aangekomen, zien we nauwelijks signalen en dus is het gewoon kijken wat er mogelijk is. Ik heb de boot al op verschillende dieptes laten varen en nog steeds geen tekenen van betekenis kunnen waarnemen. Dit wil zeggen dat we af en toe wel iets voelen, maar hier niets mee kunnen. Wij noemen dit gewriemel.

Deze dag is direct al goed.

Wanneer we op het punt staan te gaan verkassen, besluit ik nog een laatste poging te wagen langs de diepste lijn. En dan krijgt JP de aanbeet waarop we hoopten. Niet dat de aanbeet bijzonder hard is, maar de weerstand die hij ervaart, nadat blijkt dat er een vis is gehaakt, liegt er niet om. Omdat de vis af en toe flink wat lijn van de molen neemt, denk ik dat het om een snoek gaat.

Na een lange dril komt de vis eindelijk in de oppervlakte en blijkt het inderdaad om een flinke snoek te gaan. Het duurt nog even voordat we deze kunnen landen. Maar dan hebben we wel een schitterende snoek binnen. Dit is nog eens een mooie start zeg. En de diepte is, naar later blijkt, cruciaal voor de vangsten deze dag; zo rond de 8 meter.

Wij gaan vervolgens naar de verste bestemming om te voorkomen dat anderen ons voor zijn. Helaas blijkt er toch al een boot aanwezig te zijn, die evenwel niet veel later vertrekt. Dit kan als een slecht teken worden opgevat, maar het weerhoudt ons er (gelukkig) niet van om eens fijn de bodem af te tikken.

Zo, die kan er ook nog wel bij!

Op zich is dit voor JP al gedenkwaardig, want in het begin hield hij het verticaal vissen na een half uur al weer voor gezien. Nu vult hij er een hele dag mee en laat zijn gigantische voorraad pluggen thuis. We zijn al een poosje bezig en zien nauwelijks signalen op het scherm. Voor mij overigens geen reden om het vertrouwen op te geven. En zo gebeurt het inderdaad dat JP ineens al weer een forse vis zit te drillen.

Ook nu duurt het geruime tijd alvorens de vis zich laat zien. Wat een  kasteel van een snoekbaars, die zich dan aan ons openbaart, het is geweldig. Natuurlijk bestaan er nog veel grotere snoekbaarzen, maar de beleving is nu gewoon euforisch. Een hele dikke snoekbaars glijdt in het net en levert schitterende platen op.

En dan ben ik ook aan de beurt.

Geweldig hoor, zo'n start van de dag. Het biedt vertrouwen en dus zetten we door. Het is geen slag op slag en toch tikt de teller gestaag door. Op enig moment ben ik aan de beurt en dit werd ook wel tijd volgens JP. Daarop zeg ik hem dat de leerling inmiddels ook meester is geworden en dat dit zo hoort. Hier wordt hij wel blij van. Ik ben blij met de dikke zestiger, een donkere snoekbaars.

Alle vissen gevangen met deze shad.

Een kleine baars zorgt ervoor dat de derde soort ook weer genoteerd kan worden. Wel een lefgozer hoor, want de shad is eigenlijk veel te groot voor dit formaat baars. En dit op de shads die hij mij als kerstcadeau heeft geschonken. Ik heb de shads van 11 cm allemaal geprepareerd en nu mag de gever de vruchten plukken. Hartstikke leuk toch!

Af en toe halen we er weer een binnen.

Na enkele uren vissen, las ik een pauze in om even iets te drinken en te eten. JP kan het geduld hiertoe nauwelijks opbrengen. Hij heeft dus nog meer te leren. Als ik de verkwikkende invloed van de warme thee en een broodje ervaar, varen we naar een andere stek.

Echt weer een vis om blij van te worden.
Daar aangekomen lost JP al snel een vis. Ook deze kwam van de genoemde diepte. Helaas blijft het hierbij en varen wij een put op om daar ons geluk te beproeven. En hoewel er voldoende vis aanwezig is, komt er geen enkele aanbeet. Daarom gaan we terug naar de voorgaande stek, waar we dus al mooie vissen hebben gevangen.

En opnieuw gaan we rond de 8 meter vangen. De snoekbaarzen gaan nu ook meedoen en JP weet er  prompt twee achter elkaar te vangen. De harde wind maakt het helaas lastig om de boot mooi op diepte te houden. Daarom liggen we  af en toe te diep en te ondiep. Maar stug doorzetten, brengt ons toch bij de vis.

Deze mag er ook zijn.

Er komen ook meer baarzen, waarvan de grootste 42 cm. Ook weer een vis die er mag zijn. Heerlijk zo'n dag met zo veel soorten en mooie formaten. Wij hadden hier echt niet mee gerekend, na de slechte resultaten van de laatste tijd. Maar de aanhouder wint, ook nu weer.

Voor mij blijkt er ook nog een snoek te zijn.

Zelf mag ik ook nog een behoorlijke snoek vangen en zo zijn we heerlijk in de weer. Het wordt een visdag, die van JP meerdere keren het kenmerk "Wahnsinn" krijgt opgespeld. Hij bedoelt dus beautiful en zo vissen wij door tot de zon zo laag staat dat wij tijdig terug zijn bij de helling. En dan bedoel ik dat wij bij daglicht kunnen traileren.

En zoals de dag begon, eindigde deze ook: prachtig.

Wij hebben dan 16 vissen gevangen: 4 snoeken, 6 baarzen en 6 snoekbaarzen.