maandag 21 december 2020

21 december 2020 Regen, veel wind en desondanks vis.

De ervaring maakt de meester.

Het weer zit onze afspraken wel vaker dwars en daarom hebben we nu gewoon doorgezet. Anders kun je wel bezig blijven. En zodoende rijd ik in het donker, met af en toe wat regen, naar de afgesproken plek. Hoewel er geen oponthoud is, arriveer ik toch te laat. In het donker zie ik de boot al in het water liggen en Thom zit dus op mij te wachten. Excuses Thom.
Als ik mijn regenpak heb aangetrokken, want dit is vandaag absoluut noodzakelijk, komt Thom aanlopen. Samen brengen we mijn spullen naar de boot om onze visdag te beginnen. We hebben hier beiden naar uit gezien en zo varen we even later het ruime sop op.

Het water is hier groot, totaal anders dan onze laatste visavontuur, en er staat al een aardig windje. Gelukkig is het droog en kunnen we relaxed aan de gang. Eerst een stukje varen en dan gaan de shads richting bodem. Zo, nu hebben we het voor elkaar, dobberend zitten we samen lekker te vissen en kunnen we bijpraten.

Thom heeft behoefte aan zoveel mogelijk boekingen, vooral omdat hij van het gidsen zijn werk heeft gemaakt. Om een inkomen te hebben moet hij dus omzet scoren en dan werkt de corona niet mee. Nu neemt hij dan ook niet meer dan één gast per keer mee. Mij heeft deze regel al veel boekingen gekost, omdat men dikwijls afzegt als er slechts één persoon mee kan.

En zo zien we dat onze situatie totaal verschilt. Ik hanteer een maximaal aantal boekingen per week, omdat ik niet van het gidsen hoef te leven en er vooral plezier aan wil blijven beleven. Dit lukt mij het beste door het aantal boekingen te beperken, zodanig dat ik voldoende tijd overhoud voor andere zaken.

Direct een 40+ baars voor Thom.

Thom krijgt het dus flink voor zijn kiezen, want weer en wind maken veel minder kans om roet in het eten te gooien. En op die manier heeft hij ook een goede feeling met dit water opgebouwd. We zijn nog maar een poosje bezig, wanneer hij de eerste vis heeft gehaakt. Een flinke baars is het haasje.

Niet veel later haakt Thom ook de tweede vis, terwijl ik nog geen tikkie heb gevoeld. Maar ik weet zeker dat dit gaat gebeuren, want de ervaring maakt dit vrijwel onvermijdelijk. En zo vissen wij lekker door. Thom vangt nog een baars en dan melden zich ook de eerste snoekbaarzen.

Na iedere vis wisselt hij vaak het aasje. Dat dit de vangsten niet in de weg staat, bewijst dat kleur en vorm nauwelijks invloed hebben. Er zullen dagen zijn dat het iets anders is, maar over het algemeen, maakt het ons inziens niet uit. Ik zie hiervan zelf ook weer het bewijs vandaag.

Helaas worden niet alle aanbeten in vangsten omgezet. Verder is ons uitzicht ondertussen ernstig verstoord. We hebben Klop al aan zien komen en nu varen er twee kleinere boten weg van het moederschip. De zegen wordt uitgevaren en het binnenslepen van de vis gaat beginnen. Een vreemd gevoel komt binnen, in de wetenschap dat de vissen die wij zojuist hebben teruggezet, alsnog het loodje kunnen gaan leggen en  omgezet worden in geld!

Wij houden het voor gezien en zoeken een minder deprimerend uitzicht. Op die plek hebben we ook iets meer beschutting tegen de wind. Deze maakt het Thom knap lastig om de koers vast te houden. Deze dag is qua weer verre van optimaal. De regen komt af en toe hard naar beneden. De bellen staan dan op het water en de wind maakt het dus nog iets erger.

Toch haken we af en toe mooie vissen. Niet dat het de hele tijd door gaat, maar net als met de vogels in de tuin: die eten ook niet de hele dag door. In ieder geval zie ik dikwijls helemaal geen vogel en dan ineens blijken ze allemaal trek te hebben. En zo gaat het hier eigenlijk ook.

Er zijn vandaag maar weinig visboten op het water. Dit wil natuurlijk ook wel iets zeggen. Verderop zien we nog wel een boot. Deze zie ik op enig moment vertrekken, maar even later ook weer terug keren. Het weer wordt er ondertussen niet beter op. De wind trekt nog iets meer aan.

Veel vissen van dit slag.

Wanneer de bewuste boot opnieuw vertrekt, neemt Thom zijn kans waar. Hij weet dat daar een mooi talud ligt, waar hij eerder succesvol was. En zodoende liggen wij even later op de vrijgekomen stek. Het blijkt mij al snel dat Thom een groter stuk afvist dan onze voorgangers. En dit levert zeker vis op.

Ondanks het feit dat het steeds moeilijker en onaangenamer wordt, tikt we teller op 15 vissen aan. En bij dit weer zijn we daar heel content mee. Dan stelt Thom voor om nog een andere stek te proberen, in de hoop dat daar minder wind staat. Daar aangekomen, kijken we om ons heen en naar elkaar. We weten het zeker, we zetten er een punt achter. Het is hier niet beter en we stoppen nu het nog gezellig is.

Ook nog een veertiger voor mij.

We varen terug naar de helling. Af en toe waait er een vlaag opspattend water in de boot. Wanneer we dan eindelijk de haven hebben bereiken, valt alle onstuimigheid weg. Geen wind meer en de regen stopt er ook even mee. Dit biedt ons de gelegenheid om onze spullen, die overigens klets nat zijn, droog in te pakken. Zelf ben ik dankzij het nieuwe regenpak ook heerlijk droog gebleven. Het pak is het geld dus waard!

Samen traileren we de boot en leggen die vast op de trailer. Onze visdag zit er vroegtijdig op, maar is zeer geslaagd. We hebben lekker bij kunnen praten over de stand van zaken en de ontwikkelingen in gidsland. Bovendien zijn we nu mooi op tijd thuis en kunnen onze spullen drogen bij de kachel. Dan is het toch lekker om na zo'n weer en wind dag op het water, lekker aan de koffie te zitten in een droge en warme omgeving.