dinsdag 7 juni 2016

27 mei 2016 Terug uit Zweden

Door alle (fijne) drukte ben ik aardig op achterstand geraakt met mij verslaglegging. Nu ga ik een poging wagen deze achterstand weg te werken. Het zal nog een hele klus worden.

Aangekomen in Kiel en wachten op de boarding.
Het was woensdagochtend 18 mei dat Reinier en ik omstreeks 7.30 uur vertrokken, richting Kiel. Vandaar werd de overtocht gemaakt naar Göteborg, daar zouden we donderdagochtend zijn. Dan moesten we nog ruim 250 km verder om in Arvika te landen.

Het vertrek uit Kiel

We gingen met de Stena Line en hadden een prettige cabine om de nacht door te brengen. Voor het zover was genoten we van het geweldige buffet. 's Ochtends was er weer een heerlijk ontbijt en dan konden we uitgerust, gelaafd en gelouterd onze weg vervolgen.

Daar staan ze dan ineens de elanden, koe + kalf
We werden vlak voor Arvika verwelkomt door een elandkoe met kalf. Ondanks dat ik al veel in Scandinavië ben geweest en aan speciale excursies heb meegedaan, had ik er slechts één keer één gezien. En nu waren ze ineens daar. Ik ben dus gestopt in het besef dat het andere verkeer deze belemmering maar even voor lief moest nemen. Dit verkeer bestond uit één auto die even op een tegemoetkomende bus moest wachten.!

We zochten eerst een supermarkt op om te voorzien in de verse producten die we niet van huis wilden meenemen. daarna gingen we naar ons tijdelijke verblijf even buiten Arvika. Daar wonen Ellen en Henry al 10 jaar en zij beschikken over een comfortabel onderkomen, waar wij de komende week zouden verblijven. Onder hun huis bevindt zich het appartement dat wij hadden gehuurd.

Dezelfde dag lieten we de boot te water, waarna Reinier de boot naar de steiger bij ons appartement voer en ik de auto met trailer terug reed.
De steiger was voorzien van stroom en zo konden de accu's iedere nacht aan de oplader. Goed vastgelegd en voorzien van een dekzeil, hadden we een prima uitvalpunt voor onze tochten.

De eerste dag op dit water, waren we vooral aan het verkennen. Dit deden we met behulp van de info die voordien al was vergaard. We beschikten over een goede dieptekaart en de ervaring en kennis van collega vissers die ons waren voorgegaan.

Direct vis op de eerste dag.
Ook lukte het ons de eerste vissen aan de haak te slaan. Het weer was echter slecht en helaas zou zich dit tijdens ons verblijf meerdere keren herhalen. We kregen dus veel regen te verduren en moesten bijna dagelijks al het materiaal te drogen leggen.

We visten vooral werpend en behaalden hiermee het beste resultaat.

De volgende ochtend hadden we een gids ingehuurd die ons nog iets meer in kon wijden. Het was een geweldige ervaring, waarbij van elkaar leerden en die ochtend moeiteloos overging in een hele dag. Het weer werkte daar ook aan mee. Het slepen met forse planerboards en een downrigger zijn niet echt ons ding, maar bewezen wel hun effectiviteit.

Wij toonden hem hoe we onderwaterstructuren lazen en deze werpend afvisten. Met goed gevolg overigens. Het was echt een superleuke dag om samen met Lennart onderweg te zijn. Nadien hebben we opnieuw contact gehad en kan hij zijn "kusje erop"nog eens aanschouwen.

Bijzondere beelden bij windstil weer met een hoge vochtigheid.
De volgende dagen waren wisselend. We hadden af en toe een droog moment en zelfs één ochtend dat we even in onze T-shirts in de boot zaten. Dit was echter maar van korte duur en ook hebben langer gewacht om het water op te gaan. Dan pakten we indien mogelijk de avond er weer bij.

Hier lieten we het onweer aan ons voorbij gaan.
We bezochten hengelsportzaken en wisten dagelijks ons plezier te vinden in talloze momentjes. Behalve mooie vissen, hadden we onze soep, die warm werd gemaakt op een brander. De plekken die daarvoor benutten waren ook heel divers. Bijvoorbeeld op de veranda van een huisje. Daar vluchtten we naar toe vanwege het onweer.

Hier voorzag onze Lieve Heer ons van de ontbrekende voeding voor de motor.
We kozen de laatste dag voor een bestemming op grote afstand. Toen we onze bestemming bijna hadden bereikt, constateerden we dat er onvoldoende brandstof aan boord was om terug te keren. Dit resulteerde in een bezoek aan een kerkje, dat uiteindelijk leidde tot de ontmoeting met een gepensioneerde journalist. Deze leverde ons uit een groot vat de brandstof die ons weer thuis moest brengen. Gewoon iedere dag wel iets bijzonders.

De thuisreis stond al snel weer voor de deur, evenals de twee gidsdagen in Nederland. We kunnen terug kijken op een geweldige vakantie, in een hele fijne sfeer, zonder enige stress of iets van dien aard. M.a.w. woorden voor herhaling vatbaar. Want als er 35 vissen in de boot komen onder dergelijke omstandigheden is er veel mogelijk. Gelukkig hing het succes van onze vakantie niet af van de vangsten.

Onderstaand nog een aantal foto's van een geslaagde trip naar Zweden.
Snoeken tot bijna een meter kwamen er binnen
Heerlijk werpen in een schitterende omgeving.
De flapper was succesvol bij de rietjes.
Zaagbek moeder transporteert 6 jongen over het open water.
Prachtig gekleurde vissen, echte juweeltjes.
Wisselende omstandigheden op het water.
De soep opwarmen onder een (lekkende) boot / schuilplaats.
De laatste avond zag er dus zo uit ...................

Een verticaal gevangen baars.