maandag 5 december 2016

2 december 2016 Zoals je had gewenst.

Een dag met Jöran het water op, betekent per definitie een dag vol ontspanning.  Het maakt niet uit wat er gebeurt, we genieten voor de volle 100%. Ik meldde me op de afgesproken tijd bij Jöran, die de auto en boot al gereed had staan. Dit betekende dat we even later onderweg waren naar onze bestemming. Deze verlangde echter nog een flinke reistijd.

Aangekomen bij de helling kon het slot van de slagboom en kon de Marcraft al snel te water. Ik zou in de boot stappen om hem af te varen, maar moest haast maken toen de trailer onder me werd weggereden. Gelukkig was ik snel genoeg om de boot te kunnen bemannen. Toen ik naar de opstapplaats voer, was de auto geparkeerd en stapte Jöran ook in.

Mijn eerste vis van deze dag.
Even later konden de aasjes te water en kon de dag echt beginnen. We sleepten eerst een ondiep deel af en konden daar slepend onze eerste vissen in ontvangst nemen, De eerste van de 10 die we deze dag wisten te vangen.

Het bleek deze dag meer om bijtmomenten te gaan dan om aaskeuzes. In het begin vingen we slepend op pluggen en shads. Geen gigantische vissen, maar mooie forse snoeken. Nadat we eerst hadden gesleept, ging de elektro te water en wierpen we hetzelfde traject nog een keer uit. Heerlijk was de aanbeet op de Giant Flapper 15,5, een favoriet aasje van me. In Zweden deed deze het ook al erg goed. Na de aanbeet een stevige dril en vervolgens een schitterende vis in de boot.

Helaas bleef het werpend bij deze ene vis. Dus gingen de pluggen en slepend geviste shads weer te water. Toen we een bocht maakten kreeg ik opnieuw een flinke klap op de hengel en kon er weer en snoek worden geland. Ondertussen regende het af en toe een beetje, maar dit was gelukkig van korte duur.

Daarna bleef het heel erg lang rustig. Tijd voor soep dus en daar hebben we ruimschoots de tijd voor genomen. Na die pauze sleepten we verder en was Jöran aan de beurt. Snel achter elkaar kreeg hij twee aanbeten. De eerste leverde een kleinere snoek op, de tweede loste. In ieder geval hadden we weer actie.

Een vis om niet snel te vergeten; wat een acrobaat!
Daarna duurde het weer enige tijd, tot de volgende bijtperiode aanbrak. De eerste vis die we toen vingen bleek een ware acrobaat. In het water had de vis zich al compleet in de lijn gewikkeld en in het net maakte deze de puinhoop nog even groter. Met geduld en beleid kwam het allemaal goed, maar bijzonder was het wel. In ieder geval een vis die we niet snel vergeten.

Daarna wist Jöran nog twee vissen te vingen en ten slotte mocht ik aan de Ernie jointed nog twee vissen direct achter elkaar vangen. Nadat ik de eerste had geretourneerd had ik de hengel even onder me gestoken, zodat ik de steunhengel uit kon zetten. Zover kwam het echter niet, want de hengel onder me kreeg een opdonder en daarmee kondigde de andere vis zich aan.

Een van de vijf van deze dag.
Zo kwamen we terug bij de helling en gaf het dempende  daglicht al aan dat onze visdag er echt op zat. Nadat Jöran de trailer had gepositioneerd, voer ik de boot er tegen aan. Even later stond alles weer op het droge en niet veel later reden we huiswaarts. Tevreden met de vangsten, ieder vijf stuks, een terugkijkend op een hele gezellige en geslaagde visdag.