maandag 29 mei 2017

27 mei 2017 De eerste dag van het seizoen toont bewijst de kick van het vissen.

Detlef en Robert boeken altijd ruimschoots van te voren om zich verzekerd te weten van die eerste dag en niet zonder reden zou je zeggen. Dat het vandaag zo bijzonder zou uitpakken hadden we niet durven dromen. gelukkig hadden we een paar vroege uren, hoewel er mensen waren die ons drie uren voor waren. Met anderhalf uur reistijd is het al snel heel vroeg en achteraf gezien hebben we het beste er uit gehaald. Met wel heel uitzonderlijke gebeurtenissen!

114 cm als "bijvangst" omdat deze dame onze gehaakte snoekbaars wilde afpakken!!
Twee op rij, een mooie start toch!
Voor ons doen maakten we een vroege start en bovendien waren de mannen een half uur te vroeg op de afgesproken plaats! Ze hadden er zin in. Dit was voor mij de eerste keer dat ik de nieuwe trailer in gebruik nam en dan in het bijzonder de elektrische lier. Wel luxe hoor, zo met een afstandsbediening. En we waren zeker niet de eersten die deze eerste dag van het seizoen hun zinnen op dit water hadden gezet.

Bij de rivier aangekomen bleken er al drie boten voor anker te liggen en verderop lag er nog één. Er werd gevist op de geijkte stekken met de geijkte methode ongeacht de omstandigheden. Wij houden niet zo zeer van deze toch behoorlijk statische manier van vissen en zetten de boot weer in beweging. Nu voorzien van hengels met aantrekkelijk ogende kunstaasjes, althans in onze ogen.

Het eerste rechte stuk leverde niets op, maar bij een hoek klapte de eerste vis op de hengel van Robert. Direct een  snoekbaars, de eerste dit seizoen. Lekker hoor. En als iets lekker is, ga je het dus nog een keer overdoen en ook nu was het raak. Eveneens een  snoekbaars.

Eenmaal de hoek om ging het verder en was Detlef aan de beurt. De tweede soort van de dag kwam binnen; een baars. Zo nu begon er een vaart in te komen. Want er kwamen er meer.

De eerste aanbeet op de hengel die ik achter de boot meevoerde, leverde een eerste snoek op. Het is toch wel weer super hoor zo'n eerste dag na het gesloten seizoen en direct weer drie soorten.

Wanneer we op de volgende hoek aankomen is het alweer raak. Andermaal een stevige snoekbaars. Gek genoeg was deze hoek niet bezet door een geankerde boot, terwijl er eerder drie bij elkaar lagen. Wij konden zodoende de hoek goed aanvaren en met succes.

Deze rover wilde onze snoekbaars stelen, maar werd zelf de prooi.
Toen kwamen we op het punt dat we nooit meer zullen vergeten. Robert haakt een snoekbaars en ik draai de boot weg van de kant, ondertussen alles overziend en klaar voor de landing. Zodra de vis, een kleinere snoekbaars, in de oppervlakte komt, gebeurt het ongelofelijke! Eigenlijk zie ik de snoekbaars niet eens, maar wel de gigantische snoek die de snoekbaars grijpt.

114 cm als bijvangst ..................
Vanaf dat moment was het reuze spannend. De ene run volgde de andere op en gelukkig deed de combi hengel / molen voortreffelijk werk. Eindelijk kwam de vangst in de oppervlakte, de giga-snoek met de snoekbaars dwars in de bek. Maar nog niet klaar voor de landing. Deze liet andermaal op zich wachten en toen het eindelijk zover was, bleek de snoekbaars te zijn verdwenen.

Een formidabele verrassing.
Met haar 114 cm hadden we onze kers op de taart helemaal binnen. Eigenlijk konden we al stoppen, want het succes was overweldigend. Wat een wonder dat deze vis bleef hangen. In ieder geval was deze dag er één geworden om in te lijsten. Deze foto kunnen Detlef en Robert in ieder geval zelf inlijsten. Jammer dat ze de vis niet zelf wilden presenteren aan de fotograaf, dan hadden ze er samen op gestaan.

Eerst dan vangst afhandelen en dan controle.
Nadat we bekomen zijn van de spanning en sensatie, gaan we verder. We haken een dikke baars en scheppen deze, terwijl een bootje voorzien van de tekst handhaving ons nadert. Een stoïcijnse BOA maakt ons duidelijk dat hij ons wil controleren. Niets van aandacht voor de vangst of wat dan ook: controle!. Hier houd ik dus helemaal niet van, die arrogante emotieloze benadering, zeker als ik gasten in de boot heb. Daarom geef ik te kennen eerst de gevangen vis te gaan fotograferen en terug te zetten.

Dan toon ik de BOA mijn mapje met pasjes, terwijl de vertegenwoordiger van de federatie, die ik ken, mijn gasten controleert. Voorop het mapje prijkt een visitekaartje van Fishing Guide Johan. Daar heeft de betreffende ambtenaar niets aan, zo laat hij me weten. Ik geef hem te kennen dat hij dan in ieder geval weet wie hij voor zich heeft. Dit resulteert er in dat hij zichzelf legitimeert. Daarna is het snel bekeken.

In de boot achtergelaten door de baars.
Op mijn vraag hoe hun vangsten zijn, laten ze weten snoekbaarsvissers met levend aas te hebben betrapt. Een wel hele sneue start van het seizoen zeg: kosten € 370,= Wij hebben alles in orde en kunnen na dit intermezzo onze trip voort zetten.

We verbazen ons nog over de krabbenpoten die de baars heeft opgehoest. Tjonge zeg, die zijn nergens bang voor, zo lijkt het wel.

We ontmoeten Jöran en Ann-Christien en vernemen dat zijn een geweldige slag hebben geslagen door drie uur eerder te starten dan wij. Dat is het voordeel wanneer je niet ver hoeft te rijden, zowel heen als terug natuurlijk.

Indische ganzen met jongen.
Voor ons wordt het nu moeilijker. De zon staat hoog en de watertemperatuur is al boven de 20 graden C. We vangen nog een paar baarzen, maar dan valt het helemaal stil. We varen naar een plek om rustig te gaan lunchen: Pizza en Kartoffelsalat.  Uit de wind is het echter  erg warm en daarom zetten we de visserij snel voort. Robert vangt verticaal zijn eerste vis, een kleine snoekbaars. Daar blijft het bij. Ook een volgende interessante stek geeft geen vis meer prijs.

Ook snoekbaars voor Detlef.
We varen een heel stuk terug en proberen het nog even verticaal. Dit levert mij nog een snoek op. Ondertussen is Robert gaan werpen. De shad valt mooi voor het basalt te water en wordt vervolgens langzaam binnen gevist. Boem! Een grotere snoek geeft veel voldoening. De techniek blijkt te werken en de aanbeet was heerlijk.

Zo nadert zo langzamerhand het einde van de dag. We zetten nog wel enige tijd door en vangen nog een paar baarzen, maar het einde is in zicht. Dat mag ook wel na zo'n lange dag en met de vele hoogtepunten.

Met 26 vissen in de boot, drie soorten en mooie formaten zijn we spekkopers. De bevestiging van die beleving blijkt later uit de mail van Detlef.

Hallo Johan,

ich möchte mich und auch im Namen von Robert noch mal recht herzlich bei Dir für den schönen Angeltag bedanken den wir mit Dir verbracht haben, es war - wie auch in den letzten Jahren - wieder ein tolles und erfolgreiches Erlebnis und auch vielen Dank, dass Du uns so viel Zeit gegeben hast.