maandag 21 mei 2018

21 mei 2018 Terug uit Zweden

De ultieme herinnering aan een allround vakantie.
Voor je het weet is het voorbij en is de start van het nieuwe seizoen in Nederland al weer achter de rug. Gelukkig houden veel foto's de herinnering aan deze zomerse week nabij Arvika levend. Daarvan wil ik nu het e.e.a. laten zien, te beginnen met de aankomst in Göteborg.

De karakteristieke brug waar de boot precies onder door kan.
We waren met twee stellen onderweg en met wee auto's. De ene was de mannenauto met boot voor Reinier en Johan. De andere de damesauto met fiets voor Greetje en Esther. Tja een hele voorstelling dus. Nu konden zowel de mannen als de dames elkaar afwisselen, want met een boot willen de dames niet rijden.

De heenreis verliep moeizaam. Lange files en hevige buien wisselden elkaar af. En dit ondanks de omleiding die we zelf hadden gekozen vanwege de rampzalige reizen via Hamburg. Wij hadden voldoende speling ingebouwd om toch tijdig bij de boot te zijn en konden al snel boarden. Daarna konden we ons installeren, dineren en slapen. Het weer nodigde niet uit tot een bezoek aan dek en dus werd het al snel bed.

Het fort dat iedere opvarende opvalt.
De volgende ochtend weer ontbijten en dan de auto in.  Maar nu gingen we eerst wel aan dek, om bij schitterende weer de aankomst in Göteborg mee te maken. Al snel hadden we de reis weer opgepikt en ging de reis verder in noordelijke richting. Ongeveer halverwege stopten om een bak koffie te nuttigen en daarna weer verder. We stopten nog een keer alvorens het laatste deel van de reis te aanvaarden.

De boot aan de steiger in de ondergaande zon, wij zijn gearriveerd!
Er was besloten direct de boot te traileren en daarna door te rijden naar het appartement van Ellen en Henry. Het traileren verliep soepel en even later voer Reinier weg om de boot aan te leggen aan de steiger bij het appartement. Zelf reed ik de auto met de lege trailer en de dames volgden.. Daar aangekomen duurde het niet lang of we zagen Reinier al aankomen.

Boven wonen Ellen en Henri, onder het appartement.
De ontvangst was weer aller hartelijkst en het schitterende weer nodigde uit voor een echte vakantie. Beter dan twee jaar geleden. Dit jaar zou er totaal anders uit komen te zien, constateerden we later.

Samen uit eten, geweldige plek.
Het verblijf hebben we met veel afwisseling doorgebracht. Tijd om samen koffie te drinken, samen te eten / barbecuen, een paar keer uit eten te gaan en een bezoek aan Arvika om de hengelsport zaken te bezoeken! Dit is toch echt wel een must als je daar bent.

De barbecue in bedrijf.
Het voert te ver om alle afzonderlijke dagen te beschrijven. Daarom wordt volstaan met een algehele terugblik over de 10 dagen dat we weg waren. Hoewel de dames van de partij waren , was er dus heel veel gelegenheid om te vissen. En dat hebben we dus ook gedaan.

Ook tijdens ondergaande zon zoeken we de baaitjes op
We richten onze aandacht in eerste instantie op de baaitjes, langs de rieten en dergelijke. Het water was een graad of 7 C. Maar we kwamen er al snel achter dat er weinig vis aanwezig was en de vis die we vingen was afgepaaid!

Af en toe een vis uit de baaitjes
En dat twee weken nadat het ijs verdwenen was. Blijkbaar was de temperatuur dermate snel gestegen, dat de vis direct het ondiepe water opzocht om voor nageslacht te zorgen. Het feit dat er weinig snoek aanwezig was, duidde erop dat ze na de daad direct weer kouder water hadden opgezocht.

In de avondzon, hoe mooi is dat!
We hebben zowel 's-avonds, 's-morgens vroeg als overdag gevist, gewoon lekker afwisselend. De boot lag tussendoor aan de steiger en heeft, in tegenstelling tot twee jaar eerder, geen zeil over gehad.
Dat was niet nodig omdat we geen drup regen hebben gehad en de temperatuur zomers was. Zelfs zo zonnig dat de watertemperatuur in no time opliep naar 24 graden!

Slepen met het planerboard bleek succesvol
Dit was totaal tegenovergesteld aan ons vorige bezoek en dus moesten we op zoek naar de omgeving waarheen de vis zich had verplaatst. En die vonden we op het grote open water en wel zo rond de 10 meter diep. Grote scholen aasvis werden begeleid door grote strepen, die op de aanwezigheid van snoek duidde.

Planerboard in actie.
Wij hadden forse planerboards mee en hebben deze ingezet om ons dieplopende aas ver weg van de boot aan te bieden. Shads met loodkoppen tot zo'n 60 gram werden de diepte ingestuurd, ook aan de hengels die we bij de boot hielden. Pluggen en dergelijke werden indien nodig extra verzwaard naar de vis gebracht. En met succes! Heerlijk als een plan blijkt te werken.

Mooie forse vissen, ook op de jerkbaits.
Ook gingen we verticaal aan de slag en ook op deze manier kwamen we Esox aan de schubben.
We vingen geen grote aantallen, maar wel een mooi formaat vissen, waarbij meerdere van 90 cm tot een meter.  Het was echt een vakantie en omdat we ook de stekken vlak bij het diepe water bleven opzoeken, konden we prachtig variëren.

Afgepaaid en te vinden op het open water.
Werpen met allerhande kunstaas, zoals jerkbaits en shads tot we even iets anders wilden en dan konden we gaan slepen met of zonder planerboards en wanneer we een onderwaterberg wilden bestoken kon dat zowel werpend als verticalend en alles bleek vis op te leveren. Zoals gezegd geen grote aantallen, maar werkelijk schitterend tijdens deze vroege zomer.

"Zweten in Zweden merkte een bekende op."

Zoveel mooi water, overal.
Al snel was deze vakantie weer voorbij en waren we op de terugweg. Een paar uren rijden door het mooie landschap, vol met uitdagende meren. Tjonge wat een schitterende mogelijkheden biedt dit Scandinavische land toch. Wellicht gaan we er in de toekomst nog vaker aan proeven.

Even een stop onderweg, ook weer mooi.
Onderweg nog een stop aan een prachtig stuk water en dan gaan we door naar de boot. Wanneer we eenmaal op de boot zitten hebben we weer een ontspannen reis voor de boeg en deze keer zonovergoten. Daarom zijn we heerlijk aan dek bij de afvaart en bij het verlaten van de met rotsen bestrooide weg naar open zee.

We verlaten Göteborg door het kenmerkende landschap.
De volgende ochtend komen we eveneens met stralend weer aan in Kiel. Ook daar heb ik kunnen genieten van de aankomst en opnieuw realiseer je je hoe groot zo'n schip is met het liefst 11 dekken. Je ziet ook dat veel van dergelijke schepen zo'n stad aandoen.

Goedemorgen Kiel
Helaas zagen wij onze afrit geblokkeerd door een onbemande auto pal voor de onze. Dit betekende dat we als één van de laatsten van boord reden. Reinier en Esther bleken ondertussen de stad al uit te zijn. Een stad die flink op de kop staat om de aan - en afvoer van de veerdiensten goed te laten verlopen, zonder de stad lam te leggen.

Onderweg naar huis.
Gelukkig werken de mobiele telefoons perfect om contact met elkaar te houden en vinden we elkaar terug bij een Raststätte. Dan vromen we opnieuw de bemanning voor de boot en de fiets. We hebben nu gelukkig geen oponthoud, terwijl in tegengestelde richting duizenden auto's in rijen staan opgesteld. Zo kunnen we goed doorrijden en dat is wel fijn tijdens zo'n lange reis.

Het draaide niet alleen om vissen.
Het was allemaal de moeite waard en wij kunnen terugkijken op een supervakantie, waarbij het niet uitsluitend om het vissen draaide. Voor ieder wat dus.