dinsdag 2 juli 2019

2 juli 2019 Twee gidsen te kijk gezet!

Roel en Thom bezorgen mij een super fijne visdag.
Roel had weer eens een hele grote verrassing voor me bedacht: samen een dag vissen met collega Thom Prüst. (https://www.lurefishingguide.com) Dan kan ik dit gebied (omgeving Biesbosch) gelijk ook iets beter leren kennen.......

Ik ken Thom sinds een paar jaar en we hebben vaker dingen samen gedaan. Aangezien zijn werkterrein een stuk dichter bij de woonplaats van Roel ligt, heb ik hem vaker aanbevolen, maar deze geste van Roel had ik niet zien aankomen. Wat een verrassing!

Zo zag het er uit als we in afwachting waren, kijkend naar de vogels.
Vandaag is het zover en hebben we afgesproken laat te beginnen en dan iets langer door te gaan. Als ik arriveer is er nog niemand, maar de auto en trailer van Thom zeggen me dat hij er is. Wanneer ik de steiger oploop komt hij juist weer aangevaren. Reeds enkele uren is hij ter plaatse en heeft al weer gevist en geknutseld. Ik help de boot aan de steiger te leggen en dan zien we ook Roel aankomen.

Het laden van de boot is snel gebeurd. ik heb nauwelijks spullen bij me, behalve twee verticaal stokken, omdat Roel een uitgesproken voorkeur voor de Godfather heeft. Wat eten en drinken volstaat vandaag. Voor de rest maak ik graag gebruik van de spullen van Thom, om ook weer van te leren. Zien hoe hij deze dag aanpakt en en welk materiaal hij inzet.

Het begon met verticale snoekbaarzen van dit formaat
We hebben er alle drie zin in en varen even later de haven uit. Kort daarna duiken we het jachtterrein van deze dag in. Thom heeft goede verwachtingen van het eerste stuk slepen. Dit pakt echter anders uit. Geen enkele aanbeet wordt waargenomen.  De omgeving is echter schitterend en het weer formidabel/ Er kunnen steeds meer kleren uit.

Omdat de vissen hoog in het water (nog) niet actief blijken te zijn, zoeken we het dieper. Thom kent de stekken hier goed en laat ons even zien hoe het moet. Werpend vissen op een diep gat, Deze techniek pas ik vaker toe, maar bij mij wil het in eerste instantie niet lukken, terwijl Thom er al drie te pakken heeft. Kleine snoekbaarzen wel te verstaan.  Roel zit ook nog in het duister te tasten.

Na enkele gemiste aanbeten, komen ze bij mij ook omhoog. Al snel laten ze het bij Thom dan afweten. Het kan gek gaan hoor. Ineens sla ik vast op een grotere vis en kunnen we een snoekje landen. Roel houdt zich nog steeds in!

Het eerste snoekje werd ook verticaal gevangen.

Als het stil wordt daar op een meter op acht, gaan we weer een stuk slepen. Met ondiep lopende pluggen vissen we in de buurt van de oever.  Omdat ik zo nodig even weer iets anders moest doen en mijn handen vrij wilde hebben, had ik de hengel in een steun gezet.

Plotseling maakte de hengel een draai van 90 graden en gaf te kennen dat er aan het andere eind van de lijn hevig werd getrokken. Hoewel ik de hengel snel in de hand had, werd de vis gelost. Geen wonder dus. De steun had ik onvoldoende vast gezet. Ik ben nu extra blij met mijn nieuwe blokken voor de Scotty's. Deze hoef je niet meer te draaien en aan te drukken.  Dit weet ik alvast weer.

De tweede kwam wel binnen.
Een volgende snoek werd wel gevangen en een baars ging verloren. Ondertussen begon Roel op dreef te komen. Hij haakte de ene na de andere vis en haalde zowel baars als snoek binnen. Ons liet hij gewoon in de wacht staan! Maar daar kunnen gidsen goed tegen hoor, want die hebben het liefst dat de gasten vangen. Maar ik was natuurlijk wel zijn gast......

Toen de beten weer geruime tijd op zich lieten wachten, zochten we andermaal een diepe plek op en gingen verticalen. Nu liet Roel andermaal zien dat hij wel kan vissen. Een fraaie snoek had zijn aasje genomen en kon zich komen verantwoorden bij de baas! Die vergaf hem zijn zonde en liet hem weer gaan.

Al zijn zonden zijn hem vergeven en dit is de beloning.
Over zonden gesproken. Roel biechtte ons ook een zonde op blijkbaar had onze lieve heer ook meegeluisterd. Want direct na het biechten begonnen de vangsten bij Roel te komen. Blijkbaar had hij dus ook wat hulp van boven.... Desalniettemin wist hij ook de grand slam binnen te halen. Iets dat de gidsen niet lukte. Die stonden dus mooi te kijk.

Langzaam aan verstreek ook de tijd en hadden we de terugweg aanvaard. Ook nu wist Roel nog een paar mooie vissen te vangen. Het totaal van de boot kwam deze dag uit op ongeveer 20 vissen, waarvan Roel wel 40% voor zijn rekening nam. Die andere zestig liet hij over aan de gidsen. Toch heel aardig van hem hè.

De grand slam en de grootste van de dag. Roel heeft zichzelf dus ook getrakteerd.  Het is hem gegund!
Het was een superdag, heel gezellig, mooi weer en variatie in technieken en vangsten. Het weer hielp ook ontzettend mee en de omgeving was zeer zeker ook de moeite waard. Veel vogels en mooie luchten, terwijl het op het water rustig was wat boten betreft.

Terug bij de helling maakten vele handen licht werk. Natuurlijk had Thom het meeste te doen. Het lot van de gids. Terwijl je gasten in een oogwenk klaar zijn, heb je veel te doen, alvorens je kunt gaan rijden met de boot. En bovendien was het al vroeg in de avond. Gelukkig is het nu lang licht en dit maakt het rijden wel aangenamer.

Nogmaals bedankt Roel voor deze mooie dag, samen met Thom.